„AKKOR TANULSZ A LEGTÖBBET, HA VALAMIT ÉLVEZETTEL CSINÁLSZ!” – EINSTEIN TANÁCSAI A FIÁNAK

Nem sokkal azután, hogy Albert Einstein befejezte mesterművét a relativitáselméletről – amellyel aztán nemzetközi hírnevet szerzett –, a fizikus tollat ragadott, hogy levelet írjon 11 éves fiának.

 

1915-öt írunk, az akkor 36 éves Einstein a háború–sújtotta Berlinben él, míg elhidegült felesége valamint két fia, Hans Albert és Eduard „Tete”  Einstein a valamivel biztonságosabb Bécsben húzzák meg magukat. Ebből a levélből nemcsak az derül ki, hogy a zseniális tudós nagyon hitt az épp befejezett munkájában, hanem az is, hogy tele volt gyengéd apai szeretettel a fiai iránt. Nem utolsó sorban pedig ma is hasznos tanácsokat adott a 11 éves fiúnak azzal kapcsolatban, hogyan érdemes tanulni – bármit. 

Drága Albertem,

Tegnap megkaptam kedves leveledet, és nagyon örültem neki. Már aggódtam, hogy esetleg nem írsz többé nekem. Amikor Zürichben találkoztunk, azt mondtad, furcsa számodra engem ott látni. Így azt gondolom, az lenne a legjobb, ha eztán máshol találkoznánk, hogy ne okozzon számodra kényelmetlenséget. Bárhogy is döntünk, azt javaslom, hogy mostantól minden évben töltsünk együtt egy egész hónapot, hogy tapasztalhasd: van édesapád, aki imád és szeret téged.

Meg aztán, sok minden szépet és jót tanulhatnál is tőlem, csupa olyasmit, amit más nem taníthat meg neked. Azt a rengeteg dolgot, amit kemény munkával megtanultam, nemcsak idegeneknek szeretném átadni, hanem a saját fiaimnak is. Képzeld, nemrég befejeztem életem egyik legszebb munkáját. Majd ha nagyobb leszel, mesélek róla.

Nagyon örülök, hogy ennyire élvezed a zongorázást. A te korodban a zene és az asztalosmunka a két leghasznosabb tevékenység, amit csak végezhetsz. Szerintem még az iskolánál is hasznosabb. Mert egy olyan fiúcskához, mint te, ezek illenek a legjobban. Amikor zongorázol, főleg olyasmit játssz, ami neked tetszik – még akkor is, ha a tanárod nem azt a feladatot adta.

Mert akkor tanulsz a legtöbbet, amikor valamit olyan élvezettel csinálsz, hogy észre sem veszed, ahogy múlik az idő!

 

Forrás: http://wmn.hu/2015/04/15/akkor-tanulsz-a-legtobbet-ha-valamit-elvezettel-csinalsz-einstein-tanacsai-a-fianak/