OLVASÓ LESZEK, VAGY KATONA, VADAKAT TERELŐ JUHÁSZ

Képzelőerő, kreatív gondolkodás és szövegértés – csak néhány azok közül a készségek közül, melyek egészséges fejlődéséhez elengedhetetlen az olvasás. Az olvasóvá válás első lépése azonban a mesehallgatás. Hans Christian Andersen a világ talán legismertebb meseírója – tiszteletére születésnapján, április 2-án ünnepli a világ a Gyermekkönyvek Világnapját, amely kiváló alkalom arra, hogy néhány gondolattal megemlékezzünk a mesélés és a mesehallgatás fontosságáról.

Az olvasóvá nevelés korántsem az első osztályban kezdődik, amikor a gyerekek megismerkednek az ábécével és olvasni tanulnak, hanem sokkal korábban, a mesehallgatással. Vekerdy Tamás gyermekpszichológus szerint

„A hallott mesével indul az olvasóvá nevelés. Nem lesz jó olvasó az, aki nem hallgatott elég mesét.  A sok mesét hallgató gyermek későbbiekben is jó  – értő és élvező – olvasóvá lesz. Az olvasóvá váláshoz azonban szükség van arra is, hogy a gyermek kiskorában könyvet olvasó embereket – szülőket, pedagógusokat – lásson maga körül!”

A mesehallgatás, akárcsak később az olvasás, számos fontos készség kialakulásában és megerősödésében elengedhetetlen fontosságú, emellett kiemelt szerepet játszik a gyerekek személyiségfejlődésében is. Boldizsár Ildikó mesekutató és meseterapeuta Kiből lesz az olvasó? című könyvében hangsúlyozza, hogy az egyik legnagyobb áldás kétségkívül a képzelőerő és a kreativitás fejődése. Mesehallgatás közben a gyerkőcök fantáziája folyamatosan működik, szinte látják mindazt, amit hallanak. A mesék, akárcsak a későbbi olvasmányok növelik a szókincsüket, fejlesztik a nyelvi kompetenciákat és elősegítik a szövegértési és szövegalkotási készségek kialakulását. A gyerekek mesehallgatás közben önkéntelenül is megtanulják, hogy hogyan szerveződnek egymás mellé a mondatok, hogyan épül fel egy szöveg. Mindez pedig elengedhetetlen ahhoz, hogy később szívesen és élvezettel olvassanak.

 

Fontos pszichológiai és pedagógiai szerepet is betölthet

A gyerekek odavannak az olyan történetekért, amelyek akár velük is megeshetnek, s amelyek az ismerős mindennapok világába, számukra ismerős környezetbe kalauzolják őket. Ezekkel a történetekkel a kicsik személyes kötődést tudnak kialakítani, ezért segíteni tudják őket, hogy jobban megértsék az őket körülvevő világot és benne önmagukat, például azáltal, hogy megkönnyítik a problémamegoldást és a belső szorongások feloldását. Ugyanis mesehallgatás közben belső képeket alkotnak, megszemélyesítik a szorongásaikat, félelmeiket és a történetek végén fel is oldják azokat.

A mesélés segíti a gyerekek koncentrációs készségeinek fejlődését is, mivel mesehallgatás közben a lurkók észrevétlenül megtanulják, hogy hogyan figyeljenek arra, amit hallanak. A mesék követése segíti a gyerekek figyelmét hosszabb ideig összepontosítani, türelemre tanítja őket.

A türelem és a figyelem összpontosításának képessége nemcsak a tanulás és iskolai szocializáció terén lesz alapvető fontosságú a gyerekek számára, de megnövekedett jelentőséghez jut mai digitalizált világunkban, amikor  a digitális okos eszközök és az internet bűvöletében nőnek fel. A számítógépes játékok, az internetes tartalmak, vagy akárcsak a tévéműsorok révén megszámlálhatatlanul sok inger éri a kicsiket, elárasztja őket a készen kapott vizualitás. Az őket körülvevő világgal együtt a gyerekek is felgyorsulnak, türelmetlenebbé és agresszivitásra hajlamosabbá válhatnak.

 

Az internethasználat átalakítja a gyerekek tanulási szokásait

A lineáris olvasás helyett az asszociativitás kerül előtérbe, a hosszabb szövegek helyét pedig a rövidebbek veszik át. Vajon a könyvek és maga az olvasás, mint a szabadidő eltöltésének lehetséges módja, hogyan tud reagálni ezekre a változásokra? A digitális eszközök és az internet mellett, a könyv túlságosan lineárisnak, lassúnak és unalmasnak tűnhet a gyerek szemében. Itt lépnek be a szülők és a pedagógusok: az ő kihívásuk éppen abban áll, hogy ebben a megváltozott környezetben, az új eszközök mellett vagy éppen azok révén felkeltsék a gyerekek érdeklődését az olvasással kapcsolatban.

00_3.jpg

Mit olvasson a gyerek?

Mindezek után, már csak ez a kérdés marad hátra. A gyerekkönyv kínálat bőséges, s az internetnek hála több szöveghez juthatunk hozzá, mint valaha.Hatalmas tehát a szülő felelőssége abban, hogy megtalálja a gyerkőc számára legmegfelelőbb olvasnivalókat, amelyek éppen neki szólnak és amelyek előrébb viszik, majd  úgy terelgesse, hogy később maga is meg tudják különböztetni az értékes olvasnivalót a haszontalantól. A Magyar Gyerekkönyvkiadók Egyesülése hasznos orientációs pontként szolgálhat e tekintetben: ebbe az egyesülésbe olyan igényes és megbízható gyerekkönyv kiadók tartoznak, mint például a Cerkabella, a Pagony vagy a Naphegy.

 

(Szöveg: Saffer Zsuzsanna, fotók: pixabay.com)

Forrás:http://legjobboldalad.hu/

Beck Andrea meséskönyvei megvásárolhatók az alábbi linken:

http://netbutik.hu/shop_search.php?search=titokt%C3%BCnd%C3%A9r