2019.már.25.
Írta: netbutik Szólj hozzá!

Irigység mint tehet ...

 photo_by_ben_white_on_unsplash111.jpg

Photo by Ben White on Unsplash

Ki ne ismerné a mondást?

 

„Inkább legyen száz irigyem, mint egy, aki sajnál!”

 

Amikor azonban az ember már tényleg ott tart, hogy száz irigye van (de ne legyünk telhetetlenek, elég sokkal kevesebb is), akkor az esetek jelentős részében nagyon szívesen megszabadulna az összestől.

Mások irigysége ugyanis általában inkább nyomasztó és szorongáskeltő élmény, mintsem öröm vagy büszkeség. (Persze vannak ellenpéldák is, azokkal majd a következő fejezetben foglalkozom.)

Ha csak a több ezer év óta használatos védelmező talizmánokra gondolunk, könnyen beláthatjuk: mások irigységétől való félelem egyetemes emberi élmény. A német szociológus, Helmut Schoeck sok érdekes példát gyűjtött össze arra vonatkozóan, hogy a különböző régi társadalmakban miként igyekeznek az emberek elkerülni mások „gonosz pillantását”. Ha például Polinéziában több férfi halászott együtt egy csónakban, de csak az egyiküknek sikerült halat fognia, akkor a fogásából semmit sem tartott meg, különben rosszindulatú pletykát kockáztatott volna. Ennek a gyakorlatnak külön nevet is adtak (te pi o kaimeo), ami annyit tesz, hogy „az irigység gátolása”.

indians-2898463_960_720.jpg

Forrás:pixabay

Természeti népeknél, például a hadzáknál az volt a szokás, hogy a vadászott vagy gyűjtögetett élelmet egyenlően kellett elosztani a törzs tagjai között – ha valaki hazafelé a zsákmány egy részét mégis elrejtette, és erre fény derült, az illetőt szigorúan megbüntették. A navahók kultúrája a személyes siker és az egyéni teljesítmény fogalmait nem is tudja értelmezni, ezért az Ő elképzelésük szerint gazdaggá valaki csak a többiek rovására válhat. A jobb helyzetű navahókra ezért folyamatos társadalmi nyomás hárult, hogy a vendégeiket pazarló bőkezűséggel halmozzák el, és ajándékokat osztogassanak nekik. Úgy tartották, ellenkező esetben

„az irigység hangja rontó varázslatot suttogna ellenük, hogy életük kellemetlen és feszült legyen”.

De bolíviai sziriono indiánok viselkedtek a legkülönösebben: ők rendszerint éjszaka ettek, hogy táplálékukat ne kelljen senkivel megosztaniuk, és mégis elkerüljék a törzsbéliek irigységét. Ha valaki nappal evett, néhányan köréje gyűltek, és irigykedve bámulták. Bár ilyenkor szinte senki nem adott a többieknek semmit, a bámulás mégis zavarta őket. Egy idő után az őket megfigyelő amerikai antropológus, Allan Holmberg is kénytelen volt követni ezt a szokást, különben nem tudott volna nyugodtan enni. A szirionok egyébként kölcsönösen azzal vádolták egymást, hogy élelmiszert raktároznak, és valóban mindenki elrejtett minden ehetőt, amihez csak hozzájutott. Mások irigységét – hacsak nem kifejezetten keressük – ma is igyekszünk elkerülni, mert a ferde, rosszindulatú pillantások, a hát mögötti összesúgások és esetleg a szándékos károkozás kísérletei érzelmileg rendkívül megterhelőek annak, aki mindezt elszenvedi.

Alig van olyan kliensem, csoporttagom, ismerősöm, akitől ne hallottam volna már ilyen vonatkozású fájdalmas történeteket – és persze nekem magamnak is vannak ilyen élményeim.

Amikor elkezdtem időként felbukkanni a tévében, előadásokat tartani, könyveket írni, vagyis látható lettem a nyilvánosság számára, belőlem is olyan projekciós felület vált, akire sok ember indulatokat, adott esetben irigy indulatokat tud vetíteni. Az elmúlt néhány év során ezt számos esetben kénytelen voltam megélni (nem véletlen, hogy ihletet kaptam ennek a könyvnek a megírásához), és személyes tapasztalatként arról számolhatok be, hogy mások irigysége sohasem büszkeséget és jó érzéseket keltő élmény a számomra, hanem egyértelműen teher és bosszúság.

gto-74583_960_720.jpg

Forrás: pixabay - a kép csak ilusztráció

Tavaly év végén az egyik nagy autógyártó cég felkért arra, hogy legyek a márkanagykövetük. Ez gyakorlatban annyit jelent, hogy egyéves használatra kölcsönkapok tőlük egy (gyönyörű) autót, én pedig néhány interjúba elmesélem, hogy az adott típussal járok és mik a tapasztalataim. Mi tagadás, nagyon örültem a felkérésnek – a saját kocsim épp akkor vált megbízhatatlanná (márpedig ez számomra az előadások miatt munkaeszköz), szóval igazán jókor jött lehetőség volt. Meg is jelent az első cikk, amelyet a szakmai Facebook-oldalamon is megosztottam – túlnyomórészt kedves, velem örülő, gratuláló kommentek érkeztek. Kicsit meg is lepődtem, mert ismerve a Facebook- kultúrát, ez ritkaság, általában sokkal rosszabbak jönnek. De azokra sem kellett sokáig várnom.

Éppen a kiadómban ültem, és a készülő könyvről beszélgettem a szerkesztőmmel, amikor pittyent a telefonom, és rápillantva azt láttam, hogy egy zárt Facebook-csoportnak, amelynek tagja vagyok, terítékre került az autóügy. A hozzászólók a tekintettben igyekeztek dűlőre jutni, hogy vajon jó-e a világnak az, hogy én egy évig ezt a kocsit vezetem, és lehetek-e még ettől hiteles szakember. A téma elképesztően népszerű volt, folyamatosan pittyegett a mobilom, ahogy jöttek az újabb és újabb kommentek, de azt egyetlen hozzászóló sem tudta levezetni, pontosan miképpen ronthatná a szakmai teljesítményemet az, hogy egy évig egy kölcsönautóban ülök. Nem voltak színvonalas érvek, csak köpködés és személyeskedés, harci indulatokról a Valahol Európában című film legendás mondata jutott eszembe:

„Könyörgöm, akasszuk fel!”

Egyszerűen megvadultak attól a ténytől, hogy átmenetileg vezethetek egy olyan autót …

„Amikor így viselkedünk, vagyis irigykedünk, rosszindulatúan kipletykálunk másokat, az mindig rólunk szól és arról a feszültségről, ami a másik sikerét látva keletkezett bennem”

 

„Amikor kibeszélünk másokat, magunkról beszélünk”

 részlet a Irigység, kibeszélés, rosszindulat - Értsük meg, hogy ne gyengítsen!

Bővebb információ a könyvről a lenti képre kattintva:

......................................................................................................................................................

Ha tetszett, amit olvastál, oszd meg az alábbi gombok segítségével. Köszönöm:-)

Gyere a Facebookra is! Beszélgetni, lájkolni, nézegetni.

Szeretettel várlak :-)

 

Hatékonyan kezelem a konfliktusainkat

pixabay_4.jpg

Forrás: pixabay

John Gottman évtizedek óta vizsgálja, hogy mi által lehet egy párkapcsolat tartós. Nem sokan vannak a világon, akik olyan hosszú alapos és kreatív kutatásokat végeztek volna ebben a témában mint ő, ezért az eredményeire igencsak érdemes odafigyelni. Többel között leírta, hogyan lehetséges a visszatérő konfliktusokat az elégedettség és kapcsolat megerősödése szempontjából jól megélni, eredményesen lefolytatni.

Megfigyelt egy igen gyakori, általánosságban jellemző forgatókönyvet férfi és nő között. Az esetek döntő többségében a nő kezdeményezi a beszélgetést, ami tudatosan vagy nem tudatosan a kapcsolat érdekében történik, annak építésére, az érzelmek megosztására irányul. Tehát a nő fölvet valamit, a férfi vagy válaszol, vagy nem, majd kisvártatva a konfliktus közepén találják magukat. A férfiak többsége ugyanis számtalan okot talál arra, hogy ne akarjon beszélgetésbe bonyolódni.

Fáradt, pihenni, kikapcsolódni, megnyugodni szeretne a kimerítő nap után. A várható stresszhormonszint gyors megemelkedéséről és lassú helyreállásáról nem is beszélve. Ezért menekülni próbál.

„Drágám, tényleg este tízkor kell beszélgetnünk a függönyről?! Nincs szükségünk új függönyre! Világválság van! Ki fogjuk bírni új függöny nélkül.”

Ez a stratégia az érzelmi összetartozást nem erősíti.

pixabay_3.jpg

Forrás: pixabay

 

Eredményre azt vezethet, ha a férfi nem ezt teszi, hanem meghallja, hogy a felesége mit mond neki, nem menekül el a helyzetből, nem is utasítja vissza az elhangzottakat, hanem a nő közlésének legalább egy-két elemét pozitívan fogadja, megérti és visszaigazolja. Ennek következtében a felesége nagy valószínűséggel elégedettebbé válik, és elmarad a veszekedés.

Friss statisztikák szerint Magyarországon ezekben az években

  • annyi házasságot kötnek, mint az első világháború alatt,
  • a férfiak pedig olyan fiatalon halnak, mint a két világháború között, a nagy gazdasági világválság idején.

A magyar férfiember a kutatások szerint hagyományos szerepfelfogásban gondolja el a felelősségvállalást. A legtöbb férj magára veszi a család fönntartásának teljes felelősségét – még akkor is, ha a társának is van jövedelme. Ráadásul a családfenntartás nem csak a pénzkereseten múlik. A kialakult helyzetbe sokan belerokkannak, belebetegszenek

Ezért is van jelentősége, ha a nő tudatosan is kifejezésre juttatja, hogy a férjét értékeli és megbecsüli mindazért, amit a családjáért tesz, és megosztja vele a felelősség terhét. A férfi részéről pedig arra lenne szükség, hogy elismerje és nagyra értékelje, hogy amikor a nő otthon van a gyerekekkel, az is a közös munka és felelőségvállalás része, amely a család fennmaradásár, jóllétét szolgálja.  

Egy másik kutatásban arra az eredményre jutottak, hogy azok a párok,

  • akik pozitív,
  • egymást partnernek tekintő,
  • építő konfliktusmegoldó stratégiákkal rendelkeznek,
  • tehát tudják, hogyan kell a kapcsolatot megbecsülni és
  • az egymás iránti tiszteletüket kifejezni,
  • biztonságos közeget teremteni
  • az együtt töltött idejüknek mindösszesen 8%-át töltik konfliktusokban.

A boldogtalan párok tizenegyszer több időt szánnak vitára, veszekedésre, konfrontációra.

Természetesen vannak nézeteltérések, nehézségek, ütközések, megoldandó feladatok az elégedett pároknál is de ezek elsősorban nem konfliktusként jelentkeznek, hanem a közös célra irányuló erőfeszítés velejárójaként.

Forrás: Szenvedély, elégedettség, biztonság - A magánytól az összetartozásig.

Amennyiben a fenti cikk felkeltette a figyelmedet kattints a lenti képre:

......................................................................................................................................................

Ha tetszett, amit olvastál, oszd meg az alábbi gombok segítségével. Köszönöm:-)

Gyere a Facebookra is! Beszélgetni, lájkolni, nézegetni.

Szeretettel várlak :-)

Arra születtél, hogy valaki számára ajándék legyél

Böjte Csaba testvér a Házasság Hetével kapcsolatos gondolatait osszuk meg veletek

Gyerekek között élek. A gyerekekben hihetetlen elementáris erővel a serdülő korban feltör a vágy a közösség után.  Szomjúság, éhség. Ez a vágy őket másik testvérük felé fordítja. Legfontosabb kérdés számukra, hogy kapjanak, találjanak egy olyan társat, akinek megfoghatják a kezét, akinek mindent elmondhatnak, akivel reggeltől-estig együtt lehetnek. 
Ezért a célért képesek ők tanulmányaikat, mindent felrúgni. Ezt a vágyat, hisszük, hogy a Jóisten ültette az emberbe, és ezt a vágyat, nem lehet büntetés nélkül ignorálni. 
Igen, szinte predestinál, belelök a párválasztásba, abba, hogy találj valakit magad mellé, akinek megfoghatod a kezét, akinek elmondhatod, hogy „nélküled az életem semmit sem ér”, hogy „veled, melletted szárnyaim nőnek”, hogy „le tudnám érted hozni az égről a csillagot”. 
Azt gondolom, hogy nem az ember találja ki a házasságot, hanem a Jóisten, aki ezt a szép vágyat belénk ültette, és én bíztatok mindenkit szeretettel, hogy hallgasson a szívére. Isten nem fog helyettünk dönteni. Merjük a legszebb vágyunkat, legszebb álmunkat kivitelezni, megvalósítani. Keressük meg hiányzó társunkat, és legyünk boldogok. 
A Család Évében erre a nagy igazságra próbálja az Egyház és az állam is fölhívni a figyelmünket.
A videót itt nézheti meg
Arra születtél, hogy valaki számára ajándék legyél. Merd vállalni hivatásod! Merj Isten áldása lenni egy férfi, egy nő számára, egy család számára! Teljesedj ki a házasság szentségében!
S ha megszületett a döntés, és a házasságban egymásnak örök szerelmet vallottatok, akkor nyugodtak lehettek, mert a Jóisten nem játszik velünk.
Ő 5 év múlva, 10 év múlva nem mondja azt, hogy meggondoltam magam, hogy itt van egy újabb, egy jobb valaki.
Én hiszem, hogy a szerelem örök életre szól. Te is arra vágysz, társad is arra vágyik, hogy együtt maradjatok. Fogd meg a kezét, és ne engedd el soha! Ti összetartoztok, egymásért felelősök vagytok, és az utolsó ítéleten számot is kell adjatok egymásról!
Forrás: M5/ www.mariaradio.hu

......................................................................................................................................................

Ha tetszett, amit olvastál, oszd meg az alábbi gombok segítségével. Köszönöm:-)

Gyere a Facebookra is! Beszélgetni, lájkolni, nézegetni.

Szeretettel várlak :-)

Címkék: Párkapcsolat

Müller Péter: „A lélek láthatatlan világában minden előbb történik”

photo_by_freestocks_org_on_unsplash_1.jpg
Photo by freestocks.org on Unsplash

 

Egy párkapcsolat nem akkor születik meg, amikor először meglátjuk egymást, és nem akkor

megy tönkre, amikor kívül ellehetetlenül. A lélek láthatatlan világában minden előbb történik.

Ez mindennel így van. Előbb leszel beteg, mint amikor testileg már érzed.

Egy rossz pszichológus a tapasztalati folyamatokkal foglalkozik. Egy léleklátó a csírákkal. Látja, hogy milyen jövővel vagy terhes. És amit előbb-utóbb megszülsz.

De jól vigyázz: ezen a csíra-állapoton még változtatni tudsz! Mint a génsebész. Még nincs, csak lenni akar, ha nem változtatsz rajta.

Ez nagyon finom változtatás. Akarattal nem férhetsz hozzá ezekhez a jövődet érlelő csírákhoz, csakis hittel és erős képzelettel. És persze egy előre sejtéssel, előre tudással. Ugye tudod, hogy a gondviselés szavunk bibliai eredetije a providencia – azt jelenti, előrelátás.

Egyedül élsz. De lehet, hogy már valaki jön feléd.”

Forrás: https://www.life.hu/sztarszerzok/muller-peter/20181210-muller-peter-a-lelek-vilagarol.html

.............................................................................................................................................

Ha tetszett amit olvastál akkor érdemes bele olvasni Müller Péter alábbi két könyvébe is - készleten van 1-1 darab.


.............................................................................................................................................

Ha tetszett, amit olvastál, oszd meg az alábbi gombok segítségével. Köszönöm:-)

Gyere a Facebookra is! Beszélgetni, lájkolni, nézegetni.

Szeretettel várlak :-)

 

Címkék: Müller Péter

Müller Péter Kossuth Nagydíjat kapott

 

mullerpeter_jt8o3178-v1_1.jpg

kép forrás http://mullerpeter.hu

 

Gratulálok Müller Péternek aki ma Kossuth-díjat kapott.

"MÜLLER PÉTER József Attila-díjas író, dramaturg, forgatókönyvíró részére kimagasló színvonalú regény- és nemzetközi szinten is sikeres színpadi műveket magába foglaló drámaírói életműve, több mint hat évtizedes dramaturgi munkája, valamint a spiritualitás témakörében alkotott, főként a test és lélek harmóniájának kereséséről szóló, nagy népszerűségnek örvendő könyvei elismeréseként;"

Forrás: https://index.hu/

......................................................................................................................................................

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg az alábbi gombok segítségével. Köszönöm:-)

Gyere a Facebookra is! Beszélgetni, lájkolni, olvasni.

Szeretettel várlak :-)

 

Címkék: Müller Péter

Fáradtnak, hajszoltnak, kimerültnek érzed magad?

 

photo_by_annie_spratt_on_unsplash_v2.jpg

Photo by Annie Spratt on Unsplash

 

Fáradtnak, hajszoltnak, kimerültnek, szomorúnak, idegesnek érzed magad?

Szívesen tennél valamit közérzeted, testi-lelki egészséged javításáért?

Szeretnél segíteni gyermekednek jobban koncentrálni, könnyebben tanulni, eredményesebben kezelni szorongását, indulatait és az őt érő stresszt?

 

Ha a válasz igen akkor az alább kiadványok a segítségedre lesznek:

 

Prof. Dr. Bagdy Emőke:
Pszichofitness gyermekeknek
(hangoskönyv relaxációs, meditációs és imaginációs programokkal)

 

ny300.JPG

 

A lelki edzést szolgáló gyakorlatok gyűjteménye a gyermekek stresszkezelési és érzelmi intelligencia-fejlesztési céljait szolgálja. Segítségükkel megalapozhatjuk és megerősíthetjük az egészséget óvó és az életet boldogító képességeket.

 

  • A hála, a köszönetmondás,
  • a derűlátás és a jó cselekedetek gyakorlására,
  • a lelki megküzdési képesség erősítésére,
  • az örömképesség fejlesztésére valamint a megbocsátásra,
  • a harag elengedésére irányuló lelki gyakorlatok mind a pozitív pszichológia „boldogságfokozó gyakorlataihoz” tartoznak.

 

A CD hallgatása nagycsoportos óvodáskortól javasolható tizennégy éves korig, de felnőttek is bátran alkalmazhatják a szubjektíve jólesőnek tapasztalt gyakorlatokat, melyekkel kedvező stresszkezelési és lelkierő edzési eredményeket érhetnek el. A felkínált gyakorlatcsoportok a gyermekek korosztályonkénti szükségleteihez igazodnak.

 

Óvodás gyermekek esetében a gyakorlatok hallgatásánál nélkülözhetetlen a szülő, nagyszülő, óvópedagógus jelenléte. A biztonságot adó együttesség, a közös élményhelyzet a program hatékonyságának fontos részét képezi.

 

Rendeld meg a hangoskönyvet 10%-os kedvezménnyel,azaz 2990 forint helyett 2690 forintért! Érvényes csak 2019.03.17-ig!

Megrendelés

Prof. Dr. Bagdy Emőke::
Pszichofitness kamaszoknak és felnőtteknek
(hangoskönyv relaxációs, meditációs és imaginációs programokkal)

 

ny301.JPG

"Ezt a lelki edzésprogramot tizennégy év feletti kamaszok, valamint felnőttek számára állítottam össze."

A kínálatban szerepel a lelki egyensúly, harmónia és nyugalom, azaz

  • a belső béke kialakítását programozó gyakorlat;
  • egyszerű és gyors relaxációs tréning;
  • egészséggondozó relaxáció;
  • imaginációs gyakorlat, amelyhez a lehorgonyzás technikáját is hozzátanulhatjuk;
  • élményalapú belső utazás;
  • a hála,
  • a köszönetmondás,
  • a derűlátás,
  • a boldogító jó cselekedetek gyakorlására,
  • a lelki megküzdési képesség erősítésére,
  • az örömképesség fejlesztésére és
  • a megbocsátásra,
  • a harag elengedésére,
  • a személyes kapcsolati háló megerősítésére irányuló meditációs gyakorlatok.

 

Jó élményeket, a lelki tartás, lelki izomzat és működés pozitív erősödését kívánom tisztelettel, szeretettel:
Bagdy Emőke

 

Rendeld meg a hangoskönyvet 10%-os kedvezménnyel,azaz 2990 forint helyett 2690 forintért! Érvényes csak 2019.03.17-ig!

Megrendelés

Hasonló kiadvány a témában amelyből 1 darab van készleten:

 

Relaxációs meséskönyvek:

 ......................................................................................................................................................

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg az alábbi gombok segítségével. Köszönöm:-)

Gyere a Facebookra is! Beszélgetni, lájkolni, olvasni.

Szeretettel várlak :-)

Önbizalom - Jól szeretni

 

photo_by_pan_xiaozhen_on_unsplash.jpg

Photo by pan xiaozhen on Unsplash

Akár hiszik, akár nem: nem az teljesít majd igazán jól a „kemény, versengő, taposó” felnőttéletben, akit már gyerekkorában is „kemény, versengő, taposó” körülmények között neveltek.

Éppen ellenkezőleg.

Az fogja jól bírni az élet megpróbáltatásait és az lesz eredményes,

  • aki gyerekkorában jól érezhette magát a bőrében,
  • érzelmi biztonságban nevelkedett,
  • önbizalmát megerősítették,
  • nem hagyva, hogy a külvilág (esetleg az iskola) tévesen értelmezett fölösleges követelményekkel túl korán megtörje.

Akit megvédtek a külvilággal, igen, ha kell, az iskolával szemben is.

 

A hideg, értékbecslő tekintet, a kritika a gyereket letöri, elkedvetleníti – és nem segíti hozzá, hogy növelje a teljesítményét.

Egy kis kitekintés: a nagy hagyományú távol-keleti színházakban, ahol színészcsaládok alkottak egy-egy társulatot, életbevágóan fontos volt, hogy a gyerekek időben megkezdjék a felkészülést a pályára. A fiatal színészek képességein múlt ugyanis a támogatói – hercegi, királyi – kegy megtartása, elnyerése, visszanyerése, vagyis a társulat és tagjainak mindennapi megélhetése, élete.

Évszázados hagyomány alapján alakították ki nevelési – színész-énekes-táncos-akrobata nevelési – módszereit, és csiszolták azokat a lehető legeredményesebbé. (Vigyázat! E a színész-énekes-táncos-akrobata nem négy művész, hanem egy személy! A távol-keleti színjátszás ugyanis mindezeket a készségeket együttesen követeli meg!)

És most jön a meglepetés! (Én itt a japán no színház legnagyobb mesterének, Zeaminak a titkos hagyatékát idézem, de ez nem tér el a távol-keleti képzés egyéb módszereitől.)

photo_by_carly_rae_hobbins_on_unsplash.jpg
Photo by Carly Rae Hobbins on Unsplash

A legelső szabály az volt, hogy kétéves korukig akkor sem tanítják a gyerekeket, ha ők maguk kérik ezt.

„Segíts, apa, mutasd lassabban a tánclépést””

Nem mutatta. De azt hagyták, hogy a gyerekek szabadon utánozzanak, miközben velük együtt élték a folytonos gyakorlásban dolgozó társulat mindennapi életét. Hét és tizennégy éves koruk között elkezdődött a tanítás, ekkor már mutatták nekik lassabban is a lépést, de nem korrigáltak! Nem volt javítgatás, kritizálás – mert tudták, hogy ez visszafogta volna a fejlődésüket. A pontosítás időszaka csak a kamaszkor után következett el, amikor az ifjú már maga is kritikával figyelte a világot és önmagát.

Tanulhatnánk a távol-keleti kultúrák évszázados tapasztalatából!

Mi, szülők is, de az iskola még inkább.

A legtöbb – sőt, provokatívan azt is mondhatnám: szinte az egyedüli igazán lényeges -, amit az iskola adhat a gyereknek,

  • az éppen az önbizalom,
  • az önérzet megerősítése,
  • annak meggyőződésnek a kiépítése és megszilárdítása, hogy ő is valaki,
  • hogy bizonyos területeken az ő döntései is lehetnek kompetensek,
  • az ő teljesítménye is lehet elismerésre méltó,
  • az ő véleménye is lehet értékes (ha pedig a másik másképp látja, attól még egyikük sem hülye).

És éppen ez az, amit a magyar iskola ahelyett, hogy megerősítene, szinte pillanatok alatt totálisan szétroncsol, megsemmisít. Nálunk egyetlen lehetséges megoldás van: az, amit az iskola érvényesnek ismer el.

Egy régi szülői levél jut az eszembe.

photo_by_chinh_le_duc_on_unsplash.jpg

Photo by Chinh Le Duc on Unsplash

Arról szólt, hogy az anya a tizenhárom éves lányát, aki „rengeteget szenvedett” négy éven át az iskolában, sok tépelődés után végre máshova vitte át, és úgy látja, hogy „csoda” történt.

Minden fenyegetés ellenére, hogy ugyanis „nagyon nehéz lesz új gyerekként beilleszkedni”, a négy éve szorongó, sokat síró, „én úgyis hülye vagyok” kislány három hónap alatt kivirult, boldog lett – és hozta egyik sikert a másik után. Az anya csodálkozva fűzte hozzá, hogy a két iskola alapelveiben, módszereiben nem különbözik, csak a tanáraiban, és azt kérdezi:

          -   Lehetséges ez?

         -    A tanári személyiségen – személyiségeken – ilyen sok múlik?

         -    Legszívesebben az felelném: minden!

Részlet: Jól szeretni. Tudod-e, hogy milyen a gyereked? című könyvből.

Bővebb infó a könyvről a lenti képre kattintva!azaz 2990 forint helyett 2690 forintért!

ny29.jpg

További készleten lévő könyveink a témában:

......................................................................................................................................................

Ha tetszett, amit olvastál, oszd meg az alábbi gombok segítségével. Köszönöm:-)

Gyere a Facebookra is! Beszélgetni, lájkolni, nézegetni.

Szeretettel várlak :-)

 

Családi tudattalan - Családi sebek és a gyógyulás útjai

laura-fuhrman-696993-unsplash.jpg

Photo by Laura Fuhrman on Unsplash

 

Mindegy, hogy mennyi idősek vagyunk, hogy milyen távol élünk a családunktól vagy mit tudunk róluk, ők mindig jelen vannak az életünkben. Láthatatlanul fogják a kezünket, és húznak magukkal az általuk kijelölt úton. Ezt sokan úgy élik meg, hogy velük csak megtörténik az élet, hiába minden próbálkozás, nem tudják irányítani az eseményeket. Sodródnak az árral, napjainkban kevés az öröm, ám annál több a feszültség, bosszúság, frusztráció.

Az életük közepe táján fásultan néznek körül:

  • megszürkült szerelmek,
  • érdektelen munka,
  • megterhelő robot,
  • betegségek,
  • vagy pótszerekkel oldott hiányérzet

Számtalan esetben ez

  • a feldolgozatlan nehézségek,
  • az el nem gyászolt veszteségek
  • a fájdalmas traumák

                                                      előző generációkból átörökített kifejeződés.

Amíg a múlt feltáratlanul marad, nekünk sincs más lehetőségünk, mint a tehetetlenül szenvedni, és azzal nyugtatni magukat, hogy ilyen az élet. Pedig az élet sokkal nagyobb játékteret ad számunkra, mint gondolnánk. Ehhez azonban arra van szükségünk, hogy megismerjük családi múltunk történeteit, és mint egy puzzle-t összerakjuk a darabkákat.

ryoji-iwata-669950-unsplash.jpg

Photo by Ryoji Iwata - unsplash

 

Saját sorsunk teljességéhez hozzátartoznak őseink élet darabjai is.

Éppen ezért sokunk életében egyszer csak eljön az a pillanat, amikor sürgető késztetést érzünk arra, hogy megértsük:

  • hogyan formálódott a sorsunk úgy, ahogy,
  • miért épp azokat a döntéseket hoztuk meg, amiket,
  • milyen belső iránytűt követve haladtunk előre.

Ilyenkor általában azon is elgondolkodunk, mennyiben volt „előre megírva” a történetünk, volt-e lehetőségünk a szabad választásra.

Ezek a kérdések foglalkoztatták Szondi Lipótot, a világhírű magyar származású idegorvost és pszichiátert is, amikor megalkotta sorsanalízis elméletét. Ő úgy vélte, hogy sorsunk valójában nem más, mint választások végeláthatatlan sora: választunk magunknak egy párt, barátot, foglalkozást, de betegséget, sőt halált is.

Az volt az elképzelése, hogy e döntéseinket egy láthatatlan erő, a családi tudattalan irányítja.

Úgy vélte, őseink sokféle sorslehetőséget kínálnak fel számunkra, amelyek közül mi magunk választjuk ki, hogy mire mondunk igent, mit teszünk az életünk részévé és mit utasítunk el. Ám ahhoz, hogy ezt tudatosan és szabadon tehessük, elő kell hívnunk az ismeretlenség homályából családi örökségeinket, és ennek a tudásnak a birtokában dönteni arról, mit szeretnénk továbbvinni és mit engedünk el. Sorsunkat a maga teljességében csak a családtörténetünk, a transzgenerációs örökségeink feltárásával érthetjük meg, és így vehetjük saját kezünkbe életünk kormányzását.

Hadd meséljem el, hogy az én életemben miként vált egyértelművé, hogy a családomtól átvett érzelmi tapasztalatok milyen megdöbbentő hatással vannak rám is. Ez a számomra katartikus felismerés a lányom születéséhez kötődik. Tél volt, fagyos januári szombat, amikor az alig egyhetes szuszogó kis csomaggal hazaérkeztünk a kórházból. Ahogy betettem a kiságyába, egy pillanatra megálltam fölötte, és gyönyörködve néztem, figyeltem a légzését, ahogy békésen szendergett. És akkor ebbe az idilli képbe belehasított egy rettenetes érzés: ez a gyerek elveszíthető. Olyan volt, mint egy eszelősen fájdalmas áramütés.Letaglózott.

peter-oslanec-1206494-unsplash.jpg

A kép csal illusztráció - photo by Peter Oslanec unsplash

 

Akkoriban kezdtem meg tanulmányaimat az ELTE pszichológia szakán, valamit már kapiskáltam arról, hogy a szülés utáni hirtelen hormonális változások sok nőnél depresszív hangulatot okoznak, ám közben világosan éreztem: itt valami többről van szó. Egyszerűen tudtam, hogy ennek a félelemnek a legnagyobb része nem az enyém. Nem rólam szól. Ott és akkor persze még nem állt össze a kép, de attól kezdve nem hagyott nyugodni, mi történhetett.

Elkezdtem kutatni, olvasni, képzésekre járni, míg végül érthetővé vált az a heves érzelmi reakció, amit újszülött lányom kiságya fölött éreztem.

Nálunk a szeretet és a halál közé egyenlőségjelet rajzolt a sors. A családtörténetemen végigvonul a veszteség mintázata. Anyai nagymamám kilencéves korára teljesen árva lett, egyik rokontól dobták a másikig, fiatalasszonyként két babáját is elvesztette, majd nagyapám korai halála igazolta a tételt, hogy őt mindenki elhagyja.

Az apai oldal sem volt szerencsésebb ebben a tekintetben. Dédapám 1882. december 24-én született, három nappal apja halála után, felnőtt bátyja pedig éppen halálos ágyán feküdt. Anyja félörült volt a fájdalomtól, nem sok esély volt rá, hogy képes lesz ellátni a kisbabát. A bábaasszony ezért úgy döntött, befekteti a kicsit a beteg testvér mellé, hátha elkapja a halálos kórt, és az megoldja a kilátástalan helyzetet. Apai nagymamámat szülei válása miatt egyik napról a másikra szakították el két bátyjától és az apjától, évekig nem is találkoztak, élete nagy szerelme pedig fél évvel az esküvő után hunyt el tüdőgyulladásban. Második házasságból két fia született, egyiküket másfél éves korában veszítette el. Bármerre indulok a családfán, veszteségbe botlom. De nemcsak emberek szerepelnek ezen a szomorú listán, hanem föld, vagyon és sikeres vállalkozás is odalett az évek során.

Hogy ez az én életemben mit jelentett?

Azt, hogy tartottam minden elköteleződéstől, óvatos voltam, nehogy megsérüljek.

Féltem, hogy akit megszeretek, azt nagyon hamar el is veszítem.

photo_by_alvin_mahmudov_on_unsplash.jpg

Photo by Alvin Mahmudov on Unsplash

 

Sok terápiás beszélgetés kellett ahhoz, hogy a traumák visszhangjai végre elhalkuljanak, és felismerjem, hogy nem kell tovább cipelnem azokat a szorongásokat, amelyeket az őseim hagytak rám. Ehhez azonban előbb foglalkoznom kellett a történetükkel.

Részlet: Örökölt sorsok - Családi sebek és a gyógyulás útjai

kepkivagas_6.JPG

A tét egyébként nem kicsi: csupán az életünk, amit élhetünk akár görcsök, aggodalom, fájdalmak nélkül is, kiegyensúlyozottan és boldogan.

Talán sosem késő lehetőséget adni erre magunknak.

Előző cikkek a könyvről:

.......................................................................................................................................................

Ha tetszett, amit olvastál, oszd meg az alábbi gombok segítségével. Köszönöm:-)

Gyere a Facebookra is! Beszélgetni, lájkolni, nézegetni.

Szeretettel várlak :-)

Lilla és Tündérbogyó kincset keres - érzelmi intelligencia fejlesztő meséskönyv

read-959530_1920.jpg

Mindannyian kincseket keresünk. 

Kezdetben kint, a nagyvilágban, majd miután mindent bebarangoltunk, egyszer csak jön a felismerés: a kincs mindig ott volt a közelünkben. Ott van mindannyiunkban, legbelül.

Kisiskoláskorban lassan véget ér a nagy mesekorszak, és kezdődik az ifjúsági regények, kalandregények időszaka. Még hiszünk a csodában, a varázslatban, de fél lábbal már a realitás talaján állunk.

  • a világ már nem fekete-fehér,
  • megjelennek az árnyalatok,
  • felismerjük, hogy szüleink is hús-vér emberek.

A legfontosabb üzenet, amit ebben az életciklusban kaphatunk,

  • hogy nem kell tökéletesnek lennünk, csak elég jónak.
  • nem kell mindig jól döntenünk
  • tévedhetünk, de kijavíthatjuk hibáinkat
  • nem kell mindenre tudnunk a választ


Lilla újabb kalandjaiban a láthatatlan barát, Tündérbogyó még mindig jelen van, de sokszor már csak a háttérből figyeli a családi élményeket, az együtt töltött percek örömét, valamint a nehézségeket és az azokkal való megküzdést is. Hiszen a valóságban is vannak sárkányok: a nagymama megbetegedhet, autóbalesetet szenvedhetünk, kirabolhatnak. De a legfontosabb dolgokat nem lehet tőlünk elrabolni. 

A 15 érzelmi intelligenciafejlesztő mese:

  • segít a családoknak, hogy gyermekükkel együtt szőjék a közös történeteket
  • segít összegyűjteni az életbátorságot és a hitet az elinduláshoz,
  • az erőt a nehézségekkel való megbirkózáshoz és
  • a fantáziát égig érő álmaink megálmodásához

for-reading-813666_960_720_1.jpg

És következzen egy rövid részlet a Lilla és Tündérbogyó kincset keres - érzelmi intelligencia fejlesztő meséskönyvből.

"Lilla a saját meséjét szerette a legjobban hallgatni, ami úgy kezdődik, hogy egyszer volt hol nem volt, volt egyszer egy kislány, akit úgy hívtak, hogy Lilla.

- Tündérbogyó, tudod, hogy mi az én mesém? - kérdezte Lilla.

Meséld el, és akkor megtudom! – válaszolta nevetve Tündérbogyó.

- Minden, ami rólam szól. Ez a világ leghosszabb meséje, mert már a születésem előtt elkezdődött és a mai napig tart

- Hogy érted azt, hogy már a születésed előtt elkezdődött? – kérdezte értetlenül Tündérbogyó.

- Gyere, megmutatom! – kiáltotta lelkendezve Lilla, és elővette Az én mesém című könyvet.

- Ezt a könyvet anya töltötte ki nekem, az eddigi életem legszebb pillanataival, közös élményeinkkel, emlékeinkkel. Látod, kézírással van írva – simogatta végig a lapokat Lilla.

- Mindennap ír bele valamit? - csodálkozott Tündérbogyó.

- Nem, de minden hó végén leírja, ami abban a hónapban történt. Látod, itt az utolsó oldalakon van a Duna-deltás kirándulás és a kincsvadászat is a kastélyban.

Tündérbogyó a kezébe vette a könyvet, és végig lapozta. Közben Lilla folyamatosan mesélt.

- Látod, anya elmesélte, hogyan ismerkedett meg apával, mikor gondoltak rám előszőr, milyennek képzeltek el, mit éreztek, amikor először megláttak, hogyan választották ki a nevemet és mi a jelentése.

- És mi a neved jelentése? – kérdezett vissza kíváncsian Tündérbogyó.

- A nevem a Lívia és Lídia nevek becézéséből alakult ki, egy költő, Csokonai Vitéz Mihály szólította elsőként így a nagy szerelmét. Anyukám azt mondta, az a jelentése. hogy Istentől született.

Majd lelkendezve folytatta:

- Látod, itt vannak az első fotóim, az első hajtincseim, a kórházi karszalagom, a beceneveim anyukám pocakjában, az egyéves szülinapom, az első kirándulásunk, A testvérem születése-hadarta boldogan.

Tündérbogyó mosolyogva nézte az albumot, és hallgatta, ahogy Lilla mesél.

- Látod, ez történt a nagyvilágban, amikor megszülettem. Még azt is beleírta anya, hogy milyen időjárás volt, és kivágta az újságok címlapjait. Itt meg azok a hírességek vannak, akik velem egy napon születtek – büszkélkedett Lilla.

Tündérbogyó csak ámult és bámult, hogy mennyi érdekes dolog van Lilla gyönyörű albumában. Lilla pedig annyira belelendült a mesélésbe, hogy még a kézzel festett tulipános ládáját is elővette. Tündérbogyó kinyitotta a ládát, és elolvasta, ami a belsejébe volt írva…"

Amikor már úgy érezzük, nincs tovább, sokszor a közös történetek adnak erőt a továbblépéshez, mert mindnyájunkban él egy Tündérbogyó, aki tudja a választ az élet fontos kérdéseire.

vebb információért kattints a lenti képre!

Hasonló könyvek dr Kádár Annamáriától:

Könyveink készleten: itt

.............................................................................................................................................

Hasznosnak találtad a cikket? Küldd tovább annak az ismerősödnek, akinek szintén segítséget jelenthet!

Már külföldre is szállítunk és nagyon kedvező áron pl Romániába a szállítási költség CSAK 1.345 Ft. Bővebb infó itt!

Ha tetszett, amit olvastál, oszd meg az alábbi gombok segítségével. Köszönöm:-)

Gyere a Facebookra is! Beszélgetni, lájkolni, nézegetni.

Szeretettel várlak :-)

 

Szülőknek: az olvasás fontossága Dr. Vekerdy írása

esti.jpg

Dr. Vekerdy Tamás : Mesétől az olvasásig 

"Nagy József és kollégái a 70-es évek elején végeztek egy felmérést, mely azt állapította meg: az a gyerek, aki minden nap hall mesét az iskolába lépés idején, 1,5 évvel előzheti meg anyanyelvi szinten azt a kortársát, aki nem rendszeres mesehallgató.  

Ez egy irdatlanul nagy szám. Ebben a korban 3 hónap még jól mérhető fejlődéskülönbség. Másfél év 6x3 hónap fejlettségkülönbséget jelent. Ne felejtsük el azt sem, hogy az anyanyelv fejlettsége a gondolkodás fejlettségének előfeltétele. 

narrative-794978_960_720.jpg

 

Mesét hallani a gyerek számára minden nap, nélkülözhetetlen a belső kép készítés szempontjából. Az elaboráció (feldolgozás) legfontosabb eszköze: "a világról való tudást a saját belső képeimbe öltöztetem". A gyerek saját belső képet vetít ki játékaiban ("Ne lépj a fűre, az a tenger!" szól rá a felnőttre játék közben.) A mesét hallgató gyereknek kettős tekintete van. Rászögezi tekintetét a mesemondóra, látni, hogy már alig lát, elindult a "belső mozi", a belső képek sorozata. 

A gyermeknek rengeteg feldolgozni valója van, ezért rengeteg a belső kép éhsége. Az alaklélektan kimutatta: az egyik alak könnyen változik át a másikká, a mese ritmusa és melódiája könnyen alakul át képpé, figurává a gyermek számára. 

A redundáns előadás, mely ritmushoz és melódiához kötött, a legalkalmasabb a belső kép felidézéséhez. 
A belső kép fiziológiai változásokat idéz elő a gyerekben. Az tud jól olvasni, aki spontán tud belső képeket létrehozni. A változások, melyek a szervezetünkben zajlanak olvasás közben elmélyítik az érzelmi azonosulást. Belső kép nélkül az olvasás unalmas, érdektelen
. 

A hallott mesével indul az olvasóvá nevelés. Nem lesz jó olvasó az, aki nem hallgatott elég mesét. 
A gyerek nem tud különbséget tenni a külső és belső kép között. Ül a televízió előtt, és nem tud elszakadni tőle.
 

 

picsea-357048-unsplash.jpg

A külső kép nemcsak testileg bénítja le a gyerek mozgását- a kisgyermek csak akkor dolgoz fel, ha mozog -, hanem lelkileg is, mert a külső kép megjelenése blokkolja a belső kép készítését. A tévénézés miatt agresszívabbak lesznek a gyerekek, mert nincs feldolgozás, nincs belső képkészítés.  

A belső képben az én-azonosságok dolgozódnak fel, míg a külső kép nem én-azonos, átmossa az agyat. Tévézés mindig csak szülővel együtt ajánlott. 

A hallott mese semmivel sem helyettesíthető. Ha a gyereknek megfelelő gyakorlata van a belső kép készítésében, akkor válhat olvasóvá. 

for-reading-813666_960_720.jpg

Bizonyos életkorban az olvasás segítőként, terápiaként is jelen lehet a gyermek életében. Például a kamaszkori kíváncsiság idején. Olvasással bepillantást nyerhet, a számára ismeretlen világba, ezzel is feldolgozási lehetőséget kínálva fel neki. Belső kép készítés útján segít a problémák feloldásában. Ez felnőtt korban is így van. 

Élvezettel olvasni mindenki számára nagyon fontos volna. A mai gyerek nem tud mesét hallgatni, nem tud elmélyülten játszani. Ilyenkor az óvónő, szülő vegye ölébe és mesélje vissza neki az aznap történteket- legyen a mese számára ismerős -, erre figyelni fog, érdekelni fogja. Igen, mindig meséljen, kortól függetlenül. Érdemes számukra kitalálni történeteket, ezeket nagyon szeretik, főleg, ha esetleg róluk is szól egy kicsit.

Ez az út vezet a mesétől az olvasásig, az értő, élvező olvasásig."
 

Forrás: weeg.hu  

Itt különleges meséskönyvet találsz amelyben garantáltan nincs erőszak.

.....................................................................................................................................

Ha tetszik az írás figyelmedbe ajánlom dr Vekerdy Tamás alábbi könyvét amelyből 1 darab van készleten!

.......................................................................................................................................................

Már külföldre is szállítunk és nagyon kedvező áron pl Romániába a szállítási költség CSAK 1.345 Ft. Bővebb infó itt!

Ha tetszett, amit olvastál, oszd meg az alábbi gombok segítségével. Köszönöm:-)

Gyere a Facebookra is! Beszélgetni, lájkolni, nézegetni.

Szeretettel várlak :-)

 

 

süti beállítások módosítása
Mobil